Laporan Minggu Pertama-Nurin Nabilah Kamaruzaman
Tarikh: 25 Julai 2018
Masa: 8:00 a.m.
Place:Perpustakaan Al Bukhari
Minggu interim merupakan minggu sebelum sesi kuliah biasa dijalankan.Sepanjang tempoh interim,pelajar-pelajar didedahkan dengan aktiviti-aktiviti persediaan untuk memasuki sesi kuliah biasa serta berpeluang untuk berkenalan dengan pelajar-pelajar yang lain. 'Study skills' mengajar mahasiswa-mahasiswi cara pembelajaran di universiti di mana mereka perlu menukar cara pembelajaran yang selalu digunakan ketika di bangku sekolah.
Topic 1:Getting ready to learn
-Making the transition (from school to university)
Kehidupan sebagai pelajar sekolah dan mahasiswa/mahasiswi di universiti mempunyai jurang perbezaan dari pelbagai aspek seperti aspek fizikal dan mental.Contohnya ketika kita bergelar seorang pelajar sekolah,masa dan jadual kita telah ditetapkan oleh jadual belajar di sekolah dan di rumah.Namun,apabila kita sudah melangkah ke alam universiti,kita diwajibkan untuk menguruskan masa sendiri untuk menyeimbangkan pembelajaran dan kokorikulum.
Pun begitu,pelajar sekolah mempunyai kelas sepanjang hari Isnin hingga Jumaat dimana masa diperuntukkan di sekolah sehari hanyalah 6 jam.Di universiti pula,mahasiswa/mahasiswi mempunyai kelas pada masa-masa tertentu sahaja.
Di sekolah juga,guru-guru akan membimbing kita apabila kita tidak faham terhadap sesuatu pembelajaran.Namun di universiti,kita digalakkan untuk berjumpa atau menghubungi tenaga pengajar atau pensyarah untuk mengetahui lebih lanjut perkara yang tidak difahami.
Characteristics of successful students
Berikut merupakan karakter untuk menjadi pelajar yang berjaya:-
-Jadi pelajar yang aktif .
-Hadir ke kelas
-Mengambil bahagian dalam kelas
-Mengenal pensyarah
Using learning styles to enhance perfomance
Berikut merupakan cara pembelajaran untuk meningkatkan prestasi pembelajaran:-
-Belajar berkumpulan secara konsisten.
-Berusaha keras untuk setiap semester untuk mendapatkan CGPA yang cemerlang.
-Cepat bertanya jika tidak memahami sesuatu pembelajaran.
-Bertukar nota dengan pelajar-pelajar yang lain.
Topic 2:Goal Setting and learning management system
Penetapan matlamat menurut wikipedia bermaksud manusia menggunakan sebuah motor untuk menyelesaikan masalah atau mencapai sesuatu perkara yang dihajati.Penetapan matlamat penting untuk membantu kita melakukan sesuatu perkara dengan bersungguh-sungguh.
Setting goal for the new semester.
- Mencapai CGPA 4.0 dalam ujian semester pertama.
- Menjadi insan yang bermanfaat untuk orang sekeliling
- Berusaha memberikan sepenuh komitmen untuk menyertai semua aktiviti yang dianjurkan universiti.
Important characteristics:-
- Matlamat haruslah dipilih sendiri kerana setiap orang mempunyai matlamattersendiri dan kadang-kala matlamat sendiri tidak sama dengan matlamat orang lain.
- Matlamat yang ditetapkan haruslah mampu mencabar keupayaan diri agar menjadikan diri kita orang yang kuat.
- Matlamat haruslah boleh diukur agar penetapan boleh dibuat dengan jelas.
- Matlamat yang terperinci penting supaya kita boleh mencari jalan yang luas dan terbuka bagi mengecapi matlamat kita.
Efective goal statements.
Goal = Menjadi pelajar yang cemerlang dengan mendapatkan CGPA 4.0 setiap semester.
Obstacles = Nafsu malas untuk bangun pagi dan malas mengulang kaji mata pelajaran setelah tamatnya waktu kelas.
Resources = Mengingati kembali harapan keluarga untuk melihat saya berjaya.
Review and revise = Saya harus mula rajinkan diri dan memaksa diri untuk rajin mengulangkaji demi mendapatkan keputusan yang cemerlang.
Polish = Berusaha menjadi pelajar yang cemerlang dengan sentiasa bangun di awal pagi dan kerap melakukan ulangkaji agar saya mampu mencapai keputusan CGPA 4.0 setiap semester.
Using the learning management system.
- Melakukan penambahbaikan dalam menyusun ayat di dalam nota bagi lebih mudah difahami.
- Sentiasa memberikan tumpuan di dalam kelas.
- Tidak menangguhkan kerja yang diberikan.
- Sentiasa mempraktikkan pembelajaran yang dibelajar dalam kehidupan.
- Kreatif dalam membuat nota-nota yang menarik dan tulisan berwarna-warni.
Topic 3 : Time Management and Organizational Skills
Optimising study time
- Persekitaran yang tenang.Ianya mampu membuatkan kita lebih fokus dengan lebih lama jika belajar di suasana yang tenang dan tidak terlalu bising.
- Mengambil perhatian semasa belajar.
- Membuat nota ringkas mengenai apa yang kita telah baca.
- Membawa nota kemana-mana sahaja yang kita pergi.
Organising study time
- Buat jadual belajar.
- Mengutamakan setiap tugasan yang diberikan.
- Tetapkan had masa untuk belajar.
- Tetapkan matlamat dalam setiap subjek.
Using time management strategies to stay motivated
- Jadual harian-Mengikut jadual yang dibuat untuk mengisi masa yang ada setiap hari.
- Perancangan harian-Perancangan harian ini penting bagi memastikan aktiviti yang kita buat di hari tersebut berjalan lancar.
- Membuat kalander semester
Reducing Procrastination
Penangguhan tindakan adalah sikap gemar untuk menangguhkan kerja-kerja atau tugasan yang diberikan.
- Kembali kepada matlamat asal
- Peka terhadap tarikh akhir tugasan yang diberikan
- Jangan mencipta alasan untuk bertangguh
- Memberikan penghargaan untuk diri sendiri
- Bijak mengurus masa
Aktiviti 3:
Aktiviti 1: Ice Breaking
1.Menganalisis Data
Pelajar diarahkan untuk mengambil data-data pelajar lain dan bersuai kenal sesama sendiri.
![]() |
| Ini merupakan data-data yang berjaya saya ambil berdasarkan apa yang diminta oleh pensyarah. |
2.Roket Kertas
Kami diminta untuk menulis nama penuh berserta dua perwatakan diri sendiri dan melipat kertas tersebut menjadi roket.Kemudian,arahan menyuruh kami untuk membaling roket kertas ke arah kumpulan lain serta mengambil roket yang dibaling oleh kumpulan lain dan mencari pemilik nama yang tertera di atas kertas untuk berswafoto.
![]() |
| Roket kertas yang saya dapat =) |
![]() |
Aktiviti 2: Mengumpul wefie
3.Bergambar dengan kakitangan/staff universiti.
Pensyarah mengarahkan kami bergambar bersama 10 orang kakitangan universiti berpandukan senarai yang diberikan.Setiap kakitangan yang sudah selesai kami bergambar,haruslah meletakkan minit berapa kami bergambar sebagai bukti bahawa sudah selesai.
![]() |
| Staf Perpustakaan Al-Bukhari 1 |
![]() |
| Staf Perpustakaan Al-Bukhari 2 |
![]() |
| Staf Unit Polis Bantuan 1 |
![]() |
| Staf Unit Polis Bantuan 2 |
![]() |
| Staf Kontraktor (Unit Pembersihan-Wanita) |
![]() |
| Staf Makmal 2 |
![]() |
| Staf Kafe 1 |
![]() |
| Staf Kafe 2 |
Aktiviti 3:Learning style inventory
Visual = 7
Auditory = 7
Kinesthetic = 5
Berdasarkan inventori gaya pembelajaran yang selesai saya jawab,saya dapati saya seorang pelajar visual.Pelajar visual merupakan pelajar yang mempunyai kelebihan untuk mengingati setiap bentuk gambar,membaca dan mengingati video-video yang ditonton.
Saya juga merupakan seorang pelajar yang berupaya menggunakan deria pendengaran untuk menangkap sesuatu input di dalam sesi pembelajaran.
Laporan Minggu Kedua
Tarikh: 1 Ogos 2018
Tempat: Perpustakaan Al-Bukhari
Topic 1:Getting To Know The Campus
Universiti Teknologi MARA (UiTM) dahulu dikenali sebagai Dewan Latihan RIDA pada tahun 1956.Kemudian namanya dituar kepada Majlis Amanah Rakyat (MARA) pada bulan Jun 1965 dan ditukar menjadi Maktab MARA.Maktab MARA mendapat nama baru yang dipanggil sebagai Institut Teknologi MARA.Pada tanggal 1996,ITM telah dtukar namanya menjadi Universiti Teknologi MARA (UiTM) oleh Tun Dr.Mahathir Mohamad.
UiTM mempunyai banyak cawangan di seluruh Malaysia.Antaranya di Pahang.Terdapat dua kampus UiTM cawangan Pahang iaitu,Kampus Jengka dan Kampus Raub.
Terdapat 7 fakulti yang terdapat di UiTM Kampus Jengka:
💮Fakulti Perakaunan
💮Fakulti Pengurusan dan Perniagaan
💮Fakulti Sains Gunaan
💮Fakulti Perladangan dan Agroteknologi
💮Fakulti Sains Sukan dan Rekreasi
💮Fakulti Kejuruteraan Awam
💮Fakulti Sains Komputer dan Matematik
Type Of Resources
😍Sumber Akademik seperti Perpustakan Al-Bukhari,Bangunan Pentadbiran,Makmal IT dan Hal Ehwal Akademik.
😍Sumber Perumahan,Makan dan Pengangkutan seperti stesen bas,dewan makan Kolej Tok Gajah,Kolej Mat Kilau,koperasi,van dan bas.
😍Sumber Organisasi Pelajar seperti Hal Ehwal Pelajar,padang ragbi,gelanggang,stadium dan Kem Gading.
Sekitar UiTM Jengka
1.HEA
2.HEP
3.Bendahari
4.Perpustakaan
5.Unit Hal Ehwal Islam
6.Unit Ladang
7.Pentadbiran
- Lawatan akademik
- Tatatertib pelajar (akademik)
- Kemudahan pembelajaran/bilik kuliah)
3.Bendahari
4.Perpustakaan
5.Unit Hal Ehwal Islam
6.Unit Ladang
7.Pentadbiran
Hal Ehwal Akademik
Fungsi:-Pendaftaran dan kemaskini rekod pelajar.- Lawatan akademik
- Tatatertib pelajar (akademik)
- Kemudahan pembelajaran/bilik kuliah)
Hal Ehwal Pelajar
Unit-unit dalam HEP:
- Unit Pentadbiran Am
- Unit Kepimpinan Pelajar
- Unit Kebudayaan
- Unit Kerjaya dan Kaunseling
- Unit Sukan
- Unit Kokurikulum
- Unit Kesihatan
Bendahari
Tugas bendahari :
- Menerima bayaran yuran bagi pelajar yang tidak memohon PTPTN
- Menerima bayaran denda yang dikenakan terhadap pelajar.
Perpustakaan
Unit Ladang
Important URL
- https://www.facebook.com/uitm.pahang.3
- https://pahang.uitm.edu.my/v3/
- http://ptar.library.uitm.edu.my/libchat/
Getting To Know The Campus-Group 8
https://www.youtube.com/watch?v=dTpvqqueKxU&feature=youtu.be
Topic 2: Memory Learning
Assessment exercise
Concentration worksheet
🤓Jika subjek tersebut tidak mempunyai kaitan dengan matlamat kerjaya saya,minat saya akan hilang 🤓
Sebab yang sesuai terhadap perhatian yang teruk adalah(sebab dalaman) :
😶kebimbangan yang berlebihan-keasyikan dan ketakutan tentang masa depan dan kegagalan😶
Sebab luaran:
😳gangguan sosial - jemputan, keperluan keluarga dan masa dengan kawan-kawan😳
Saya lebih fokus dan peka bila saya minat terhadap subjek yang saya pelajari.Malah,kekreatifan pensyarah yang dapat membuatkan suasana pembelajaran dapat menarik minat saya untuk mempelajari perkara baharu walaupun subjek tersebut bukan lah menjadi subjek kegemaran saya.
Understanding memory process
![]() |
Saya merupakan pelajar visual di dalam 'learning pyramid'.Ini kerana saya mampu belajar dengan membaca serta menghafal tanpa sebarang masalah.
Kadar ingatan seseorang manusia hanyalah:
- 10% dengan membaca
- 20% dengan mendengar
- 30% dengan melihat
- 50% dengan mendengar dan melihat
- 70% dengan percakapan
- 90% melalui perca pan dan perbuatan
Otak Manusia
- Otak manusia memerlukan 75% air dan 25% oksigen yang mencukupi.
- Otak mempunyai 100 bilion neuron yang berfungsi untuk proses penghantaran maklumat.
🌺 Otak kiri lebih kepada matematik dan cara untuk menyelesaikan masalah.
🌺 Otak kanan lebih kepada seni artistik dan fantasi.
Aktiviti 1: Membaca warna.
🌺 Otak kanan lebih kepada seni artistik dan fantasi.
Aktiviti 1: Membaca warna.
Term of agriculture
verticillium wilt
- merupakan sejenis kulat yang hidup dalam tanah selamanya.
-kulat masuk dlm pokok maple melalui batang atau akar.
-hasilkan toksin yang menyerang jaringan penyambungan air
-kulat masuk dlm pokok maple melalui batang atau akar.
-hasilkan toksin yang menyerang jaringan penyambungan air
Relationship Brain and Memory
Memory System (Sistem Memori)
Terbahagi kepada 3 bahagian iaitu,
- Sensory memory-Dapat menyimpan maklumat yang diterima daripada deria dengan sementara
- short term memory-mempunyai had masa dan kapasiti yang terhad
- long term memory proses dimana kita berfikir tentang rangsangan dan tentang maklumat yang ada dalam ingatan.
How To Remember Better?
- Hubungkaitkan apa yang kita baca dengan pengetahuan yang kita ada.
- Memberi tumpuan di dalam kelas.
- Gunakan kreativiti untuk membuat nota bergambar/berwarna.
Aktiviti 2:
Bermain 'kahoot' untuk menguji daya ingatan minda pelajar.
Memory Strategies
-Mnemonics
🤓Cara untuk mengingati maklumat yang sangat susah untuk di ingat.
🤓Huruf atau perkataan yang lebih mudah digunakan untuk ingat
Mnemonics Device
- Rhymes and songs -Reka satu rima dan lagu berkaitan dengan fakta yang ingin kita hafal.
- Loci systems-Mereka gambaran dan kaitkan dengan tempat yang biasa dilihat bagi memudahkan untuk mengingat.
- Peg systems-Menggunakan kata kunci yang mudah untuk kita fahami.
Causes of poor concentration
- Kepayahan perbendaharaan kata
- Kesukaran konseptual
- Organisasi yang tidak efektif
- Kekurangan minat
- Kekurangan motivasi
Improving concentration
- Senyap kan telefon anda
- Kemas meja belajar agar tidak nampak berselerak
- Pergi tempat yang tak bising untuk mengulang kaji.
How To Remember What You Wrote In Class?
- Tumpukan perhatian dan rajin bertanya
- Membaca/membelek setiap nota yang dibuat.
- Ulangkaji setiap minggu
Activity 3
Menjawab beberapa soalan berdasarkan video yang ditonton untuk menguji daya ingatan dan perhatian.
Activity 4
Activity 5
Kira daripada nombor 20-1 terbalik kemudian teruskan mengira 20-1 tetapi buang 3 nombor daripadanya.
How To Be An Effective Reader-SQ 3R
Survey-Imbas teks dan kenal pasti struktur teks tersebut
Query - Tanya diri sendiri tentang setiap soalan.
Read-Baca keseluruhan teks dengan cepat
Recall-Tengok kembali pertanyaan - pertanyaan kita
Review-Baca bahagian penting sekali lagi.
🌺Huraian
🌺Contoh
🌺Mudah nampak tulisan pada papan putih/skrin
🌺Pensyarah mampu memberikan tumpuan yang lebih kepada kita.
Laporan Minggu Ketiga
Tarikh: 8 Ogos 2018
Tempat: Perpustakaan Al-Bukhari
Topic 6 : Taking Lecture Notes
What is taking notes?
Menulis apa yang dikatakan oleh pensyarah di dalam dewan kuliah dan membaca nota tersebut dengan ayat kita sendiri.
Why take lecture notes?
- Dapat menumpukan perhatian semasa sesi pembelajaran.
- Sebagai persediaan mengulangkaji untuk menjawab kuiz, ujian, dan ujian akhir.
- Dapat membaik pulih ingatan kita terhadap topik tersebut.
- Dapat menjadikan kita sebagai pendengar yang aktif.
What should you do after taking notes?
- Ulangkaji balik apa yang di belajar ketika di dalam kelas.
- Menambah input penting di dalam nota.
Why review notes?
- Ini kerana, manusia akan mudah lupa apa yang mereka pelajari jika tidak rajin menyemak nota selepas kuliah tamat.
- Apabila membuat semakan nota, kita akan tahu beberapa perkara yang masih lagi kurang faham supaya mudah melaporkan pada pensyarah.
Material do we need.
- 'Sticky notes' yang berwarna-warni.
- Fail untuk menyimpan nota-nota (digalakkan setiap subjek,1 fail)
- Menggunakan pen yang menarik untuk membuat peta minda.
How do we prepare for class?
- Sebelum kelas bermula, kita digalakkan membaca sepintas lalu topik yang bakal dipelajari agar tidak terpinga-pinga.
- Menyemak kembali nota-nota yang telah dibuat.
- Menulis tarikh dan hari di atas helaian nota yang dibuat.
- Meninggalkan sedikit ruang pada helaian kertas bagi memudahkan untuk menambah input di dalam nota.
Physical Factors
1)Duduk
- Duduk di hadapan - dapat mengelakkan daripada mengantuk.
- Dapat mendengar dengan baik input-input yang diberikan dalam sesi pembelajaran.
- Tidak digalakkan duduk di tepi pintu kerana persekitaran di luar bilik kuliah kadang kala bising dan boleh mengganggu fokus kita ketika di dalam kelas.
How Do We Take Notes?
- Menulis tarikh dan tandakan nota kita.
- Memberikan ruang yang cukup untuk menulis nota.
- Menggunakan ejaan singkatan dan simbol yang mudah difahami untuk lebih cepat membuat nota.
- Di dalam nota tersebut haruslah mempunyai 3 perkara iaitu,
🌺Huraian
🌺Contoh
- Nota haruslah dibuat dengan menggunakan ayat sendiri.
Apabila menulis nota....
- Jadi pendengar yang baik dan aktif.
- Rajin bertanya soalan dan berbincang jika tidak faham.
- Apabila kita sudah mula mengantuk dan tidak mampu untuk fokus di dalam kelas, berpura-pura lah bahawa kita sedang mendengar sambil mencatat nota.
- Menawarkan diri untuk menjawab soalan di depan.
- Memilih tempat duduk di depan sekali kerana,
🌺Mudah nampak tulisan pada papan putih/skrin
🌺Pensyarah mampu memberikan tumpuan yang lebih kepada kita.
Effective Note Taking System
1)Kaedah cornell note
2)kaedah dua column
3)Kaedah outlining
4)Kaedah peta minda.
5)Kaedah membuat nota menggunakan ayat.
🌺Tidak boleh melebihi 5 patah perkataan dalam satu baris.
🌺Tidak menggunakan perkataan yang panjang dan lengkap.
🌺Menulis isi yang penting.
What to include in your notes?
Headings-Letak point penting
Detail-Definisi, fakta serta penerangan, contoh dan statistik.
Aktiviti 1
Topic 7:Academic Integrity and Performance
Apa itu integriti akademik?
Integriti akademik adalah salah satu sifat bagaimana pelajar haruslah jujur dalam membuat tugasan mereka dan bertanggungjawab untuk menyiapkannya.Semua tugasan yang dilakukan haruslah hasil daripada buah fikir serta kefahaman dan usaha mereka sendiri.
How does UiTM define academic dishonesty?
a) Plagiarism-Menggunakan ayat atau hasil kerja orang lain dalam tugasan mereka tanpa mengubah ayat dan seolah-olah itu hasil kerja pelajar tersebut.
b) Falsification-Pemalsuan dalam peperiksaan,tugasan dan pembentangan.
C) Unauthorized collaboration - bekerjasama atau berpakat dengan pelajar lain dalam membuat ujian ataupun sebarang tugasan tanpa mendapat kebenaran.
d)Substitution - Tidak bertanggungjawab dengan menggantikan diri dengan orang lain untuk menjawab peperiksaan atau melakukan tugasan yang diberi.
e) Cheating-Mendapatkan kredit matalelajaran, penghargaan, degree,atau pensijilan dengan cara menipu.
f) Failure to comply-Gagal untuk mematuhi peraturan yang ditetapkan untuk setiap program.
What is plagiarism?
Plagiarism adalah mencuri hasil tangan dan buah fikir orang lain dan mengaku ianga adalah hasil kerja sendiri.
Example of plagiarism
- Menggunakan idea seseorang dengan meniru ayat mereka tanpa mengkreditkan nama penulis tersebut.
- Meniru kerja pelajar lain.
- Menyalin bulat-bulat sumber daripada Internet tanpa memetik sumber tersebut.
- Menggunakan gambar daripada internet tanpa memberitahu sumber gambar tersebut.
To avoid plagiarism
-Meletakkan kredit di setiap sumber yang kita ambil seperti,
- Di dalam petikan
- Di dalam senarai rujukan
Same Style Formats
- MLA-Bahasa dan sastera
- CBE-Sains dan biologi
- Chicago - Sejarah
- APA-Tingkah laku sains
- Bluebook-Undang-undang.
Common Ways To Use Information From A Source
- Quoting-Menggunakan terus ayat daripada sumber.
- Paraphrasing-Membuat ringkasan daripada sumber tersebut.
- Borrowing-Menggunakan idea,tema,konsep daripada sumber sebagai rujukan untuk membuat pembentanagn atau projek.
What is quoting?
-Menggunakan ayat orang lain dengan meletakkan pembuka kata.
What is paraphrasing?
- Menggantikan ayat orang lain dengan ayat sendiri dengan memberitahu asal sumber tersebut.
Aktiviti 1-Paraphrasing exercises
The reference lists
-Semua sumber yang digunakan di dalam petikan akhbar kecuali komunikasi di antara 2 mata.
Points to remember.
-Penulis : Nama bapa di depan dengan menggunakan alphabet sahaja(bukan nama penuh)
-Capilization - Menggunakan huruf besar pada setiap artikel, bab, tajuk.
Aktiviti 2-Cite A Book
Leonord, J.K, Fry, W.E.(1986) Plant Disease Epidemiology,Population Dynamics and Managements, 1(632),85-18906.
Aktiviti 3-Referencing Exercises
Calculating Grade Point Average (GPA)
GPA- Markah peperiksaan yang diperoleh setiap akhir semester.
CGPA-Markah terkumpul GPA.
How To Calculate GPA?
GPA =Nilai kredit keseluruhan ÷ Jumlah kredit
Aktiviti 4- Kira GPA dan CGPA
Failure and Dismissal
Pelajar yang mendapati keputusan yang tidak memuaskan akan diberhentikan daripada program.
-Status 'D' yang boleh diberikan kepada pelajar berkenaan adalah,
- D1-CGPA kurang daripada 1.80
- D2-CGPA kurang daripada 1.80 dengan status P1
- D3-CGPA kurang daripada 2.00 dengan P2
- D4-Gagal dalam sesuatu kursus sebanyak 3 kali.
- D5-CGPA kurang daripada 2.00 pada akhir tempoh pembelajaran dan masih mempunyai kursus yang tidak lengkap.
- D6-Lulus semua kursus yang dikehendaki oleh program namun mendapat CGPA kurang daripada 2.00
- D7-Tidak menduduki peperiksaan untuk semua kursus yang didaftarkan pada sen tersebut tanpa mendapat kebenaran universiti.








































Tiada ulasan:
Catat Ulasan